WeblogSkin

وبلاگ نمایندگی نیک آباد - چند توصیه برای زمان خواب و مراقبت از آن
چند توصیه برای زمان خواب و مراقبت از آن
جمعه 3 فروردین 1397 ساعت 09:58 | نوشته ‌شده به دست مرتضی ضیایی | ( نظرات )

چند توصیه برای زمان خواب و مراقبت از آن

کم خوابی مشکلی است که دامنگیر خیلی از افراد در جامعه است و دلایل متعددی برای آن ذکر شده است اما کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند.به خصوص در ایام نوروز که گاها به دلیل تعطیلات ، میهمانی و.... افراد کنترل صحیحی بر مسئله خواب ندارند و این عدم کنترل خصوصا زمان مصرف دارو در مسافران سفر اول دچار اختلال کرده و در اغلب اوقات حال خراب تا زمان وعده بعدی دارو در ظهر هم ادامه پیدا می کند . زمان خواب نیم ساعت و حداکثر یک ساعت بعد از زمان وعده شب می باشد.

Image result for ‫بی خوابی‬‎


بی خوابی در آغاز شب

نگرانی بابت عدم توانایی به خواب رفتن او را بیدار نگه می‌دارد، تا زمانی که بتواند بخوابد مدام از خواب بیدار می‌شود و هر بار مجدداً برای به خواب رفتن مشکل دارد.

بی خوابی در نیمۀ شب

در این نوع بی خوابی، فرد در ابتدا راحت می‌خوابد اما 2 یا 3 ساعت قبل از صبح از خواب بیدار می‌شود و دوباره به خواب رفتن، تقریباً برایش غیرممکن است، فقط دم سحر چند دقیقه به خواب می‌رود: این نوع بی خوابی عموماً در بین کسانی که دچار افسردگی هستند، مشاهده می‌شود.

بی خوابی مزمن

اگر بی خوابی ادامه داشته باشد، ممکن است نتایج آن بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد، فرد بی خواب در طول روز خواب آلوده و بی حال است، مشکلات توجهی و تمرکزی دارد، تحریک پذیر است و... . برای رفع علایم قهوه و چای می‌نوشد. به این ترتیب یک چرخۀ معیوب شکل می‌گیرد و بی خوابی اش مزمن می‌شود.

 

دلایل بی خوابی را پیدا کنید

بی خوابی ممکن است علل محیطی بسیاری داشته باشد: تغییر در شیوۀ زندگی، سفر، تغییر مکان و در پی آن تغییر ساعت، اقامت در اماکن مرتفع، کار بیش از حد و انجام تمرینات ورزشی بسیار شدید.

بی خوابی ممکن است یک واکنش روانی بر اثر استرسی باشد که اخیراً برای فرد ایجاد شده است: دغدغه های شغلی یا خانوادگی، مرگ نزدیکان، اخراج، طلاق، .... .

برخی آسیب ها و مشکلات هم ممکن است، عامل بروز بی خوابی باشند: سندرم پاهای بیقرار، آپنۀ خواب، دردها، افسردگی، مشکلات عصبی و ... .

 یک عدم تعادل خاص در سبک زندگی از دیگر عوامل بی خواب شدن است، مانند: شام سنگین و چرب، فعالیت های فکری یا ورزشی بعد از ساعت 5 بعدازظهر و...!

باید مراقب باشید که یک بی خوابی اتفاقی تبدیل به بی خوابی مزمن نشود، اگر این اتفاق بیافتد علت اولیۀ بی خوابی ناپدید شده و دیگر نمی‌توان عامل مشکل را پیدا کرد.

چند توصیه برای اینکه دچار بی خوابی نشوید

باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنید، شام تان باید سبک باشد؛ از انجام فعالیت های مهیج، چه ورزشی و چه فکری، از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد اجتناب کنید. نباید به خاطر یک شب بدون خواب، دغدغه داشته باشید و مدام با خودتان فکر کنید که این لحظه یا یک لحظۀ دیگر خوابم می‌برد، این فکر و خیال ها خود عاملی می‌شود برای بی خوابی! 

محققان می گویند گوشی بازی قبل از خواب گذشته از تاثیرات منفی که بر مغز می گذارد، می تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد و باعث بی خواب شدن تان شود.

از مصرف قهوه، چای، کوکاکولا، ویتامین C به شکل دارو و الکل اجتناب کنید.اتاق خوابتان باید دمای مناسبی داشته باشد، نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد.

باید یک سری تشریفات را قبل از خواب انجام دهید، تا خوابتان را بازیابید: نوشیدن یک چیز گرم،خوردن بعضی میوه ها مانند آلبالو و کیوی تاثیر زیادی دارد،چند ساعت قبل از خواب، اصلا کربوهیدرات مصرف نکنید. اگر قند و کربوهیدرات زیادی مصرف کنید، بدن شما مشغول سوزاندن‌ آنها می‌شود و برای به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوید. پس باید پیش از خواب، مصرف قند، غلات، حبوبات و به‌طورکلی کربوهیدرات را بسیار کاهش بدهید.

برای خواب راحت تر حتما خوراکی‌هایی که به داشتن خواب راحت کمک می‌کنند، مصرف کنید. در رژیم غذایی‌تان، چربی‌های سالم را هم بگنجانید تا خیلی زود بعد از اینکه سرتان را روی بالش گذاشتید، به خواب بروید. مثلا، هم آووکادو و ماست ارگانیک (بدون قند) می‌توانند بسیار مؤثر باشند، چون این مواد غذایی سرشار از منیزیم و پتاسیم هستند. خیلی‌ها نمی‌دانند که کمبود پتاسیم دارند یا از علائم کمبود منیزیم آگاه نیستند، هر دوی اینها مواد مغذی بسیار مهمی هستند که برای آرامش بدن و داشتن خواب خوب و راحت، لازم‌ هستند.مطالعه چند صفحه کتاب و ... .

اختصاص دادن تخت خواب فقط برای خوابیدن و اجتناب از انجام کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون در رختخواب یا خوردن چیزی در آنجا، می‌تواند مفید باشد.


نگارش وتایپ : مسافر مرتضی

تهیه و تنظیم : وبلاگ نمایندگی نیک آباد


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic